Engine On Condition
(This content applies only to Dutch registered aircraft, and is therefore only in Dutch language available)
Wat is On Condition?
Vrijwel iedere motor heeft een door de fabrikant vastgestelde TBO (Time Between Overhaul), vaak is dit een levensduur uitgedrukt in zowel vlieguren als tijd. Wanneer de vlieguren worden gehaald, of de tijd is verstreken, dient de motor te worden gereviseerd. Wanneer men besluit dit niet te doen en door te vliegen met de motor, spreken we van een zogenaamde "On Condition" (O/C) situatie. Dat wil zeggen dat bij iedere inspectie de conditie van de motor wordt gecontroleerd en vastgesteld. Dit O/C onderhoud aan zuigermotoren is in 2009 door EASA regels gelimiteerd. De Nederlandse overheid heeft als reactie daarop Maintenance Directive MD-NL2010-001 gepubliceerd met daarin de eisen en voorwaarden voor O/C motoren.
Voor wie geldt dit?
Voor alle PH- geregistreerde vliegtuigen met een EASA CofA of een ICAO Standard CofA, opererend met een motor na de vastgestelde TBO.
Wat houdt het in?
Naast strengere eisen voor het onderhoud, zijn er ook extra eisen voor de gebruiker van het vliegtuig. De belangrijkste eisen voor vliegtuigeigenaren zijn:
- Minimaal 6 olie analyses voordat de TBO van de motor is verstreken
- Minimaal 1 aaneengesloten vlieguur per maand
- Minimaal 15 vlieguren per 6 maanden
- Iedere 6 maanden een O/C inspectie aan de motor laten uitvoeren
Wanneer niet aan deze eisen is voldaan, wordt het erg lastig om het luchtwaardigheidscertificaat van het vliegtuig te verlengen. Het is dus van groot belang om ook als eigenaar/operator nauwkeurig te letten op de naleving hiervan.
Vliegwerk Holland heeft voor vrijwel alle Lycoming en TCM motoren een O/C onderhoudsprogramma opgesteld, welke allen zijn goedgekeurd door de overheid. Deze programma's zijn eenvoudig te implementeren in het huidige onderhoudsprogramma van een vliegtuig, en geven zo de mogelijkheid om het vliegtuig na de verstreken TBO van de motor O/C verder te opereren. De programma's zijn geldig voor vrijwel alle motor/vliegtuig combinaties, en dekken het onderhoud van de motoren, brandstof(-injectie)systeem, magneten, starter en alternator/generator. Voor niet standaard geïnstalleerde starters en alternators/generatoren is een apart O/C programma beschikbaar.
Heeft u verder nog vragen omtrent On Condition vliegen of onderhoud, dan kunt u contact met ons opnemen.
Klik op de programma's hieronder om te kijken of uw vliegtuig/motor is goedgekeurd. Mocht uw combinatie er niet tussen staan, dan kunt u altijd contact met ons opnemen, vaak is het mogelijk om toch een uitzondering aan te vragen.