Cessna SID inspections
(This content is only in Dutch language available)
Cessna Aircraft heeft een additioneel inspectie programma opgesteld voor ouder wordende vliegtuigen, de zogenaamde Special Inspection Document (SID). Het programma omvat ruim 20 inspecties om de levensduur van Cessna vliegtuigen te verlengen en vliegwaardigheid te waarborgen. De inspecties bestaan uit twee hoofdzaken; controles op metaalmoeheid en corrosie. Het bevat deels visuele inspecties en deels materiaal onderzoeken (NDO). Een van de grootste inspecties betreft de controles van vleugelstijlen en vleugelbouten. Ook een ingrijpende operatie is het verwijderen van alle interieurdelen en isolatie in de cabine, om de binnenzijde van de beplating te controleren op corrosie. Daarnaast zijn er extra inspecties op landingsgestel, stuurorganen en ook specifieke scheur en corrosie controles. Alle inspecties moeten uiterlijk 30 juni 2014 zijn uitgevoerd, en zijn na deze initiele uitvoering terugkerend met onderscheiden intervallen gebasseerd op uren en tijd. Voor de repeterende controles zijn verschillende intervallen gegeven, gebaseerd op het gebruik van een vliegtuig. Een vliegtuig gebruikt voor fotografie en inspectie/rondvluchten kent bijvoorbeeld kortere intervallen dan wanneer een vliegtuig uitsluitend voor prive doeleinden wordt gebruikt. De initiele inspecties betekend een eenmalige extra grote inspectie aan een vliegtuig. Hier hangen ook voor sommige vliegtuigen verplichte modificaties aan vast, wat ook behoorlijk extra kosten betekend. De meeste inspecties zijn daarna goed te integreren in de al bestaande onderhoudsbeurten, maar zullen wel meer tijd voor de monteur kosten. De staat van een vliegtuig heeft invloed op deze inspecties. Voor een goed onderhouden en netjes verzorgt vliegtuig hoeven de meeste SID inspecties daarna niet veel extra werk te kosten.
De inspecties zijn voor PH geregistreerde vliegtuigen door CAA-NL verplicht gesteld. Deze verplichting komt nog eens bovenop al eerdere strengere en vaak ook kostbare verplichtingen. ILenT erkent echter wel dat een verlichting voor de General Aviation in Nederland nodig is om het vliegen betaalbaar te houden. Natuurlijk mag dit nooit ten koste van de veiligheid gaan. EASA organiseerde op 13 maart 2014 een zogenaamde Cessna SID Session, waarbij o.a. EASA, Cessna, FAA, AOPA en ECOGAS aanwezig waren. ILenT heeft haar standpunt omtrent het verplicht uitvoeren van de SID hierdoor niet gewijzigd. Wel zal ILenT met de CAMO bedrijven verder in gesprek gaan om naar een werkbare oplossing toe te werken voor verlichting van de General Aviation in Nederland. Vliegwerk Holland is nauw betrokken in dit overleg.
Klik hier voor de uitleg van ILenT
Klik hier voor de EASA informatie bulletin betreffende SID inspecties